2013. március 26., kedd

Különleges teasütemények többféle ízben

capuccinós és tojáslikőrös

Már nem tudom felidézni, hol akadtam rá egy nagyszerű teasütemény receptre, amit kissé a magam ízlésére alakítva azóta sokszor készítettem – persze, nemcsak tea mellé, hanem csakúgy ropogtatni is. Jól záródó dobozban egy hétig is ugyanolyan finom marad.

A margarint mindig még langyosan adtam hozzá, így a kekszek szétterültek és ropogósra sültek (meg persze, laposak is lettek, de a lényeg nem ezen volt – számomra), de mivel csak pontosan 10 percig sütöttem, a közepe picit puhább maradt. Kakaós, fahéjas és gyömbéres verzióban is csináltam, az eredeti receptben is ezek voltak az ízesítők, és általában mindig 2 féle ízben készült úgy, hogy a bekevert alaptésztát kétfelé osztottam, és két különféle ízesítőt tettem bele. Aztán ahogy telt-múlt az idő, kipróbáltam több más ízben is. Az alaptészta attól függően változik picit, hogy szilárd vagy folyékony ízesítő kerül bele, illetve a folyékonyaknál előfordul, hogy túl ragacsos lesz a tészta ahhoz, hogy kézzel gyúrjunk kis golyókat, ilyenkor én kávéskanállal halmoztam őket egymás mellé. Az ízesítők mennyiségét pedig aszerint írom, ahogy én szoktam készíteni, tehát kétfelé osztott tésztára, ha valaki csak egyféle ízűt akar csinálni, duplázza az adagot.

Tehát alaptészta a kakaós, fahéjas, gyömbéres, capuccinós kekszekhez:

  • 10 dkg margarin
  • 30 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • késhegynyi só
  • 3 evőkanál vaníliaaroma
  • 1 dl olaj
  • 30 dkg liszt
  • 1 kiskanál szódabikarbóna
  • fél csomag sütőpor

Alaptészta a tojáslikőrös, citromos, rumos-diós kekszekhez:

citromos és rumos-diós
  • 10 dkg margarin
  • 30 dkg cukor
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • késhegynyi só
  • 6 evőkanál olaj
  • 30 dkg liszt
  • 1 kiskanál szódabikarbóna
  • fél csomag sütőpor

Ízesítők mennyisége:

  • kakaós: 3 dkg kakaó
  • fahéjas: 3 kiskanál fahéj
  • gyömbéres: 2 kiskanál gyömbér
  • capuccinós: 6 púpos evőkanál capuccino (por alakban)
  • tojáslikőrös: 8 evőkanál tojáslikőr
  • citromos: 10 evőkanál citromlé, 1 citrom lereszelt héja
  • rumos-diós: 8 evőkanál rum (vagy rumaroma), 7 dkg darált dió

Elkészítés:

  1. A puha margarint mixerrel összekeverjük a kétféle cukorral, sóval és olajjal (ha szükséges, ehhez adjuk hozzá a vaníliaaromát is).
  2. A lisztet külön tálban jól elvegyítjük a szódabikarbónával és a sütőporral, majd a margarinos masszához adjuk.
  3. Miután jól összekevertük, körülbelül elfelezzük a tésztamennyiséget, és belekeverjük a megfelelő ízesítőt.
  4. Kibélelünk egy tepsit sütőpapírral. Ha alkalmas a tészta állaga a gyúrásra, akkor diónyi kis golyókat formázunk belőle, és a sütőpapírra helyezzük. Ha nem lehet gyúrni, mert a kezünkhöz ragad (tipikusan a tojáslikőrös és a citromos ilyen :)), akkor kiskanállal halmozzuk a papírra, és nyomkodjuk le kicsit. Igazából a kézzel való formálásnak annyi az előnye, hogy a kis gömbökből szép szabályos kerek kekszek lesznek, a kiskanalas verzióval ez nehezebben jön össze, de azért körforma lesz az is, ha nem is olyan szép. :D
  5. hagyjunk nagy helyet a gömböcök között, eléggé szétterül
  6. Előmelegített sütőben 180 fokon 10 percig sütjük. Ha tovább sütjük néhány perccel (de maximum 5 perccel), akkor jobban fog ropogni – nekem a 10 percesnek az állaga tetszik a legjobban, de ízlések és pofonok. :) Miután kivettük a sütőből, kb. 10 percig hűlni hagyjuk a tepsiben, utána késsel könnyen felszedhető. Nem kell megijedni, ha úgy tűnik, hogy puha és mállós masszát vettünk ki a sütőből, az a 10 perc csodákat tesz vele, felesleges tovább sütni, mert túlsütve chipshez hasonlóan fog ropogni kihűlés után. :D


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése